2016. február 28., vasárnap

Kötelező kereszténynek lenni?

Nem, de rövid távon közérdek, hosszú távon pedig a te egyéni érdeked. Boldogabb leszel keresztényként itt, a földön, mint ha nem ismered fel a saját jóléti érdekedet.

Ha a judaizmus Jézus előtti változatát követnénk, akkor azt mondanánk, hogy a gój a bűn sötétjében, a halál árnyékában él, és ez így van jól. Nem dolgunk a gójt jóléthez segíteni, mert nem embertárs, nem kiválasztott, nem Ábrahám vére. Így megy ez Izraelben. Szerencsére azonban a judaizmus Jézus utáni, egyetemes változatát követjük.

Ha Mohamedet követnénk, akkor azt mondanánk, hogy a gyaúr sorsa fájdalom és szenvedés, és ha a kutya gyaúr ennek ellenére látszólag nem fájna és szenvedne, akkor előkapnánk a kardot, a baseball ütőt, és tennénk róla, hogy ne ússza meg fájdalom és szenvedés nélkül a gyaúrságot. Így megy ez az iszlám világban. Szerencsére azonban nem Mohamedet követjük, hanem a judaista Messiás Jézust.

Jézus azt tanította, hogy szeressük embertársainkat, mint önmagunkat. Magunknak földi jólétet szeretnénk? Igen. Akkor embertársaink számára mit szeressünk? Földi jólétet. Erre vezető módszer a kereszténység. A jólét távolról sem kényszer, viszont szerencsére elég meggyőző érv szokott lenni. A jóléti logika tűpontos problémafeltárást és megoldást tesz lehetővé.

Vegyük a közel-keleti menekültek esetét: elvben kötelező lenne őket befogadni, épp jóléti megfontolásból. Csakhogy mi tartja életben a közel-keleti háborúsdit? Az a liberális téveszme, hogy a muszlimok demokráciát akarnak, és ha nem, le szabad őket bombázni. Ebben az összefüggésben már inkább úgy fest a helyzet, hogy nem a menekülteket kell befogadni, hanem a téveszmés liberálisokat kell leállítani. Ha a liberálisok nem rombolják tovább a Közel-Keletet, nem lesznek menekültek, ami lássuk be, mindenki jóléte szempontjából lényegesen jobb. Nem lesz (rövid távon) demokrácia, de legalább életben maradnak az ott élők. Ha a liberális elefánt tovább tör-zúz a porcelánboltban, akkor fizesse a számlát. A liberálisok kezdjenek spórolni, hogy a saját otthonukban be tudják fogadni, és el tudják látni a miattuk menekülőket, majd saját költségükön újjáépítsék az erkölcsi támogatásukkal lebombázott közel-keleti lakóhelyeket. A pénztárcájuk tegye világossá, hogy ki-ki felelős a tetteiért. A keresztények feladata nem a liberálisok által az orruk alá termelt fekália eltakarítása, hanem az egész emberiség jólétének növelése.

Mint látjuk, a kereszténység jóléti logikája világjobbító megoldásokhoz vezet, ezért érdemes - de sosem kötelező - kereszténynek lenni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése