2015. július 28., kedd

Ismerd meg a kereszténységet 5. rész

Mit jelent a „szeresd embertársadat, mint önmagadat" parancs?

Több szempontból is mást, mint a történelmi hagyomány, a megszokás vagy az állatvilágban előforduló viselkedés. Ez a jézusi parancs magyarázza a nyugati keresztény világ jólétét és demokráciáját.

A sumér, mezopotámiai, babiloni, egyiptomi és az ószövetségi parancs még így szól: ne tedd másnak, amit nem szeretnél, hogy veled tegyenek. Más szóval, ne piszkáld embertársadat, nehogy téged is piszkáljanak. Ne keverj másnak bajt, és akkor te sem kerülsz bajba. Ez egy passzivitási szabály. A hinduizmusban ma is ez érvényes.

Az Ószövetségben szerepel a „szeresd embertársadat, mint önmagadat" parancs, de mivel a judaizmus egy zárt és elzárkózó közösség vallása volt, értelemszerűen csak egy zsidó lehet embertárs, a gójok nem számítanak, mintha ott sem lennének. És ez így megy zsidó körökben a mai napig.

Jézus nem egy teljesen új szabályt talált fel a „szeresd embertársadat, mint önmagadat" paranccsal, hanem egy meglévő szabálynak adott új, egyetemes értelmet, amikor az irgalmas szamaritánus történetén keresztül elmagyarázza, hogy mindenki embertárs, a gójok is! Képzeljük el az óriási felháborodást ennek hallatán. A judaista Jézus kiverte a judaizmus összes biztosítékát a szabály ilyetén értelmezésével. Még hogy a gój embertárs! Még hogy a Kiválasztottak lesüllyedjenek a söpredék szintjére! Elment az esze, meggyalázza a felsőbbrendűség és az elkülönülés nemes hagyományát!

Ma már tudjuk, hogy ez az új értelmezés teremt jólétet és demokráciát, de hogyan? Úgy, hogy a szabály aktívan növeli a jólétet. Nem azt mondja, hogy senkit se piszkálj, hanem ellenkezőleg: mindenkiből hozz ki valami szebbet, jobbat, ahogy magadat szereted menedzselni. Mutasd fel magasra a szebb, jobb élet lehetőségét. A passzív ókori szabállyal és a zsidókra korlátozott értelmezéssel szemben Jézus szeretetparancsa aktív, pozitív, konstruktív beavatkozást ír elő mások életébe.

A gyakorlatban: ha hajléktalant látsz, ne hagyd ebben a léthelyzetben, hozd ki a hajléktalanságból. Ha részeget látsz, ne hagyd részegeskedni, mutasd meg neki egy szebb és tartalmasabb élet lehetőségét. Ahol konfliktust látsz, mutasd meg, hogyan kerülhetnek a vitatkozók nyertes-nyertes helyzetbe. Ha tétlen embert látsz, biztasd alkotó tevékenységre, testet-lelket nemesítő munkára. Ha ezt teszed, hamarosan mindenki jólétben fog élni körülötted. Ez a kereszténység hozzáadott értéke, Jézus tanítása ettől Válasz a világ összes létező problémájára.

Ez a jóléti értelmezés valami miatt csak a nyugati kereszténységben alakult ki. Ha egy keleti keresztény részeges embert lát, megértően azt mondja, hogy sajnálom szegény fickót, belőlem is lehet még részeges, igyunk együtt. Nem önnönmaga szeretetét adja embertársának, hanem átveszi embertársa öngyűlöletét. Ebből nem lesz arrafelé jólét, ahogy tapasztaljuk is. Jézus nem ezt tanította, hanem hogy a saját pozitív szemléletünket adjuk át másoknak. A nyugati keresztény igyekszik aktívan felemelni embertársait, ez adja a lényegi különbséget.

Szeresd embertársaidat, mint önmagadat, és máris szebbé, jobbá válik általad a világ.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése