2015. november 14., szombat

Egy merénylet, sok tanulság

A most indult evolúciós sorozatomból ihletet merítve szeretném bemutatni a párizsi merényletek tanulságait.

Csoda, hogy eddig nem történt több merénylet, és nem halt meg sokkal több ember. Pár hónapja az Amszerdamból Párizsba tartó nagy sebességű vonaton csak a vakszerencse mentett meg több, mint kétszáz embert az erőszakos haláltól. Sajnos várható volt, hogy ami késik, nem múlik. Most is várható, hogy ami megtörtént, újra meg fog történni. Egészen addig, amíg nem váltunk szemléletet.

Ha elhisszük, amit a nyugati média sulykol, akkor nagyjából úgy vélekedünk, hogy minden vallás folklór; a nyugati toleráns jóléti demokrácia titka nem a kereszténység, hanem valami földrajzi vagy véletlen tényező; van egyetemes emberi hozzáállás, amely minden helyi kultúra felett áll, azok közös nevezője; az iszlám nem azonos egyes erőszakos, szélsőséges muszlimok „iszlám"-jával, hanem egyfajta kegyes folklór, bármit ír is a Korán; a felszínen teljesen eltérőnek látszó kultúrák képesek békében együtt élni, ha optimistán a közös emberi tényezőkre összpontosítanak.

Nem bizonyítható, hogy ez a felfogás téves, csak gyanút foghatunk, hogy mintha gyengén magyarázná a gyakorlatban tapasztalható jelenségeket. Egy jobb modellt keresve kidolgozhatjuk az alábbit.

A vallás nem folklór, hanem egy-egy különálló kultúra, erkölcs, világlátás és hozzáállás alapja; a nyugati toleráns jóléti demokrácia titka a kereszténység, amely tolerálja azokat is, akik ezt elvitatnák tőle; nincs egyetemes emberi hozzáállás, a helyi kultúrák felett nem áll közös nevező, stresszhelyzetben minden ember a saját helyi kultúrájába kapaszkodik; az iszlám a Korán alapján erőszakos és szélsőséges, legalábbis a nyugaton releváns kereszténységhez képest; a különböző kultúrák csak külön országok keretei között tudnak nagyjából békében egymás mellett - bár drámai jóléti és emberi jogi különbségekkel - élni, egy országon belül nem, bármit is képzelnek erről egyes idealisták.

Nem bizonyítható, hogy ez a felfogás helyes, csak megfigyelhetjük, hogy mintha jobban magyarázná a gyakorlatban tapasztalható jelenségeket. Nem kötelező a gyakorlatot jobban magyarázó modellt használni, de hosszú távon sikeresebbnek, ezért ésszerűbbnek tűnik.

Nézzük, mi következik ebből: ha arra számítunk, hogy a kultúrák alapértelmezetten békében élnek együtt, akkor logikus módon a korlátlan bevándorlás és a vallásfüggetlen közélet hívei vagyunk, még akkor is, ha ez a gyakorlatban csak a többségi társadalom által vallott kereszténységet szorítja vissza. Nem tartjuk elgondolkodtatónak, hogy ha minden kultúra egyenértékű, miért pont nyugatra jönnének az összes többi kultúrkörből. Úgy véljük, hadd jöjjenek, akármennyi embert be tudunk fogadni akármilyen eltérő kulturális háttérrel, akármilyen intoleráns, antidemokratikus, jólétromboló értékrenddel. Az Iszlám Állam ellen harcolva magunkra haragítjuk ugyan a muszlimok kb. 80%-át, 1,6 milliárd főt, de legalább terjesztjük a kereszténységtől függetlenített liberális demokráciát. Közben nem értjük, miért szavaz egyre több ember a szélsőjobbra.

Ha arra számítunk, hogy a kultúrák alapértelmezetten nem élnek együtt békében, akkor logikus módon nem támogatjuk a bevándorlást, hanem a kibocsátó országokkal igyekszünk megismertetni a kereszténységnek azt a formáját, amelynek a toleráns jóléti demokráciánkat tulajdonítjuk. Akit beengedünk, attól elvárjuk, hogy alkalmazkodjon hozzánk, hálás legyen a befogadásért, előfeltételként elfogadja a toleráns jóléti demokrácia fenntartásához szükséges értékeket, továbbá minden hozzátartozójával elfogadtassa ezeket, sőt a gyakorlatban is ellenőrizzük ennek megtörténtét. Az intoleráns, antidemokratikus, jólétromboló értékrendű bevándorlókat habozás nélkül visszatoloncoljuk a származási országukba, ahol a gyakorlatban bizonyíthatják a kultúrájuk vélt erényeit, de már a saját kárukra. Mivel képesek vagyunk nevükön nevezni és kezelni a problémáinkat, egyre kevesebben szavaznak a szélsőjobbra. Az Iszlám Állam ellen nem harcolunk, hanem elvárjuk, hogy ugyanolyan jogokat és jólétet biztosítson a polgárainak, mint a nyugati országok, és ezt gazdasági intézkedésekkel ösztönözzük. A muszlimok elől menekülő keresztényeket befogadjuk, a muszlimoktól pedig elvárjuk, hogy ha szerintük az erőszak nem az iszlám lényege, akkor tegyék rendbe a saját szélsőségeseiket. Teremtsenek önállóan toleráns jóléti demokráciát - ahonnan a többségi kultúra tagjainak értelemszerűen nincs okuk elmenekülni, a hazájuk számukra definíció szerint biztonságos ország.

Mivel az utóbbi helyzetlátás fellendíti az Iszlám Állam térségének jólétét, okafogyottá teszi a muszlimok által elkövetett terrorcselekményeket, kezelhető nagyságrendre csökkenti a bevándorlást, és még a szélsőjobbot is visszaszorítja, jó esélye van dominánssá válni a szemléletmódok evolúciója során.

12 megjegyzés:

  1. Kedves László,

    egy ideje olvasgatom már az oldaladat, de most hozzá is szólok.
    Jelenleg a történelem egy olyan időszakában élünk, amelyben Jézus nevében éppen kevesebbet gyilkolnak, mint Allah nevében. Azonban be kellene látnod, hogy ez nem mindig volt így. Tehát az iszlám semmivel sem erőszakosabb, mint a kereszténység, ha azt nézzük, hogy mondjuk az elmúlt 2000 évben melyik vallásra hivatkozva hány embert öltek meg. És sokkal inkább a kereszténység felé billenne ez a mutató. Csak nálunk Magyarországon, a szentté avatott István király emberek százait, vagy ezreit ölte le Jézusra hivatkozva - a földi jólét reményében. Szóval én nem gondolom, hogy maga az iszlám az, ami erőszakos, mivel a történelmi múlt ismeretében látjuk, hogy bizonyos időkben a keresztények jóval erőszakosabbak voltak.
    Nem érdemes efelett csak úgy lazán átlépni.

    Egyébként szerinted tényleg érdemes a muszlimokra kívülről ráerőltetni a kereszténységet? Szerinted ettől ők valóban megtérnek? A hit olyasvalami, amit el KELL fogadniuk azoknak, akik egy adott országban akarnak élni?

    Tegyük fel, hogy olyan természeti katasztrófa történik, ami az európaiak számára lehetetlenné teszi az Európában élést, és kénytelenek lennének más országokba, köztük iszlám vallásúakba menekülni. Ebben a helyzetben te örülnél neki, ha fel kellene venned a másik kultúra vallását, csak mert máshol nem tudsz élni?

    Laura

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon jó kérdéseket vetsz fel, ezekre valóban magabiztos választ kell adnunk ahhoz, hogy valahova eljussunk a gondolkodásban.

      Egyrészt, sokan vélik úgy, hogy az iszlám a béke és szeretet vallása, míg nem olvassák a Koránt. Olyanok is vannak, akik még olvasás közben sem értik, miről van szó. Pedig a helyzet úgy fest, hogy csakis a kereszténység alapján véljük, hogy ha a miénk a szeretet és a béke vallása, akkor biztosan minden vallás az. Nem. Ha így lenne, akkor már régen szeretet és béke uralkodna a világban.

      A kereszténység nevében nem öltek embereket, a kereszténységgel visszaélő emberek öltek embereket. Ha az iszlám esetében is így lenne, akkor az „igazi" muszlimok könnyen leállíthatnák az öldöklést - ám sajnos nem tudják (nem is akarják) leállítani, mert Mohamed tanításának egyik központi eleme, hogy az erőszak legitim, sőt esetenként kívánatos módszer. Jézus tanításának meg mi a központi eleme? Hogy az erőszak nem legitim módszer.

      Tévedés, hogy Allah nevében csak most gyilkolnak többet. Mindig is többet gyilkoltak. Az első keresztes háború miért indult? Védekezésként, mert a szeldzsuk törökök megtámadták a bizánci birodalmat, és megöltek 150 ezer keresztényt. A keresztények jeruzsálemi vérengzéséből miért csak a 20. században lett ügy? Mert a muszlimok számára annyi halott nem volt tétel, ők vidám kirándulás közben szoktak annyi gyaúrt ölni.

      Soha nem volt olyan időszak, amikor a keresztények erőszakosabbak voltak. A közép-amerikai vérengzések idején sem, ez a mi török hódoltságunk időszaka, Magyarország muszlimok megszállta területeinek lakossága 25%-ra csökkent. 75% meghalt, elmenekült a „békés" és „szerető" iszlám elől, vagy mongol stílusban elhurcolták rabszolgának, janicsárnak.

      A rabszolgaságról szólva: amikor a felvilágosodás nyomán nyugaton is kitört a rabszolgakereskedelem, honnan lettek a rabszolgák? A muszlimok által kiépített és üzemeltetett rabszolgapiacokról. Nyugatiak nem fogtak feketéket Afrikában, a rabszolgákat a saját törzsfőnökeik szállították, hogy a bevételből háborúzhassanak egymással.

      Tegyük fel, hogy az európaiak számára természeti katasztrófa teszi lehetetlenné... Mit? Közel-Keleten mi a természeti katasztrófa? A bombázók, amelyek miért vannak ott? Hogy a gyalázatos emberijog-sértések miatt szétlőjék az ott lakók infrastruktúráját. Milyen reményben? Hogy ha minden romokban hever, akkor majd belátják, hogy kell nekik a liberális demokrácia. Szerencsétlenek hiába üvöltik, hogy kalifátust akarnak, levágott kezeket akarnak, írástudatlan nőket akarnak, megkínzott rabokat, elmetszett torkokat, elektrosokkolt ellenzéket, éjjel elhurcolt, megfélemlített embereket akarnak. A liberális, humanista nyugatiak pedig úgy gondolják, hogy rommá lőni őket jobb, mint megengedni nekik, hogy teljesüljön az általuk vágyott jogsértő kalifátus. Pedig elég világos, hogy felháborító emberi jogi helyzetben élni még mindig JOBB, mint romokban heverni, ölni egymást és menekülni. Tévedsz, ha a kereszténységben látsz bármiféle veszélyt. Pillanatnyilag ki gyilkol? A liberális humanisták, akik úgy hiszik, hogy ezzel jót tesznek.

      Hogy jön ide a kereszténység? A közelben sincs, vagyis legfeljebb mint a vérengző muszlimok áldozata.

      Kinek kell erővel áttérnie? Ha a keresztényeken múlik, senkinek. Ha a muszlimokon múlik, akkor mindenkinek. Ha a liberális humanistákon múlik, akkor is mindenkinek, aki nem akar rakétát. Ezt a háromféle stratégiát nem lehet békésen összeegyeztetni. Csak az működik, hogy muszlimok bizonyítsanak a saját világukban. Miután a saját világukat lelakták és tönkretették, ne tegyék ugyanezt a miénkkel. Akinek írástudatlan nők, levágott kezek, megkínzott ellenzékiek kellenek kalifátusban, az nyugodtan válassza az iszlámot, akár önként. Akinek szétlőtt régiók és menekülő milliók kellenek, az válassza a liberális humanizmust. Akinek inkább jólét, demokrácia, tolerancia, emberi jog, jogállam kell, az fontolja meg a kereszténységet. Nekünk nyugaton már bejött, más égtájakon is be fog jönni.

      Törlés
    2. "A kereszténység nevében nem öltek embereket, a kereszténységgel visszaélő emberek öltek embereket."

      Úgy látom, te struccpolitikát folytatsz, és nyilvánvaló dolgokról nem veszel tudomást. Nem csak a keresztes háborúkról van szó, amelyek egyébként egyáltalán nem voltak olyan kegyesek, ahogy beállítod, nőket és gyerekeket is megöltek a "lovagok", raboltak, fosztogattak, kegyetlenkedtek. De ott volt az inkvizíció is, vagy például a zsidóüldözések, amik az egész európai történelmen átíveltek. Közkedvelt vád volt a zsidók ellen, hogy okkult praktikákat folytatnak, gyerekeket áldoznak fel ezek során, és más hasonló, gyerekes ostobaságok. Egyre másra folytak a perek zsidók ellen, amelyek általában a vádlott halálával, vagy bebörtönzésével végződtek.
      Érdemes reálisan értékelnünk a helyzetet, és a kereszténység vitathatatlan érdemei, értékei ellenére ez is része a történetnek.

      Ha tehát azt mondod, nem a kereszténység gyilkolt, hanem a kereszténységgel visszaélő emberek, ami természetesen igaz, akkor kérlek tedd meg ezt a helyesbítést az iszlámmal kapcsolatban is. Nem "a muszlimok" erőszakosak, és törnek mások életére, hanem az iszlám tanításokkal visszaélő emberek. A dzsihádot ugyanúgy lehet nem fizikai, hanem szellemi szinten érteni, nem fizikailag kell harcot folytatni a hitetlenekkel, hanem más síkokon.
      De a keresztény tanítások is elég erősen támadják a "gonoszokat", a hitetleneket, a tévtanítókat, stb. Szóval azért a Bibliában is vannak rájuk nézve igen kellemetlen megfogalmazások.

      Én azt mondom, az európaiak, akik nem élnek benne, messze nem ismerik annyira az iszlámot, hogy teljes nyugalommal ítéletet mondhassanak felette. És ez ránk is vonatkozik. Amit nem ismerünk eléggé, azzal szemben inkább viseltessünk jóindulatú távolságtartással, ítélkezés nélkül. Másrészt a tökéletes kultúra nyilvánvalóan sehol sem létezik. Nekem sem tetszik sok minden, amit az iszlámról közvetve látok és hallok, de a saját társadalmamban sem vagyok mindennel megelégedve. A nyugati, materialista alapokon nyugvó fogyasztói kultúra bizonyos szempontból sokkal veszélyesebb egy tradicionális eszmékben hívő és azokat védő embernek, mint például az iszlám, ami legalább még valamennyire fontosnak tartja Isten földi képviseletét, és a vallási hagyományokat.

      Egyébként én soha nem említettem, hogy veszélyt látok a kereszténységben, a történelmi múltból hoztam fel tényszerű példákat, csakis azért, mert minden muszlimot, és az egész iszlámot összemosod a radikálisakkal.
      Meg azt sem értem, miért gondolod összetartozónak a demokráciát és a kereszténységet, hiszen előbbi köztudottan görög találmány, semmi köze a kereszténységhez. Jézus különben sem államformákban és társadalmi rendszerekben gondolkodott, marhára nem érdekelték a politikai, össztársadalmi szinten történő mozgások.

      Laura

      ---- más: nem lehetne beállítani, hogy NÉV/Url cím opció is legyen a kommentekhez? Talán másnak is hasznos lenne, elég szenvedés beállítgatni a dolgokat, ha az embernek nincs a többihez profilja. ----

      Törlés
    3. Laci: Szerintem nincs értelme méricskélni, hogy melyik vallás nevében mennyit gyilkolásztak, ez nem vezet sehová. Messzemenően egyetértek azzal, hogy tökéletes kultúra nem létezik, és ilyenről ábrándozni is naiv utópizmus. A "világjobbítással" is óvatosan kell bánni, mert az emberi társadalom átláthatatlanul bonyolult valami - még ha el is érsz egy látszólagos javulást, ki tudja, milyen folyamatokat indítasz el vele, mi lesz a jövőbeli kimenetele az egésznek. És egyáltalán, mit akarsz javítani, hogy határozod meg a "jólétet"?
      "A nyugati, materialista alapokon nyugvó fogyasztói kultúra bizonyos szempontból sokkal veszélyesebb egy tradicionális eszmékben hívő és azokat védő embernek, mint például az iszlám, ami legalább még valamennyire fontosnak tartja Isten földi képviseletét, és a vallási hagyományokat" - pontosan erről van szó!

      Laura: Azért azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy míg a kereszténység a hatalomtól független vallási mozgalomként született meg, addig az iszlám egy teokratikus berendezkedésű államként, ahol a hatalom is vallási alapon szerveződik, és a hatalomnak szükségszerű velejárója az erőszak gyakorlása. Ebbe az úgymond csapdába esett bele később a kereszténység is, amikor összefonódott a hatalommal. Nyugaton a hatalom leválasztotta magát az egyházról és eltávolította magától a vallást, de az iszlámban ez nem történt meg, tehát szükségszerűen az iszlám megszületésekor a Mohamed által létrehozott berendezkedést tekintik ideális állapotnak, távoli célként minden muszlim szeme előtt ez lebeg, még ha a többség békés úton kívánja is ezt elérni.
      Tehát ilyen értelemben mégiscsak igaz, hogy az iszlám támogatja az erőszakot - az államhatalom által szükségszerűen gyakorolt erőszakot. Ugyanezt persze a kereszténység is kénytelen elfogadni, a keresztények sem mondják, hogy elképzelhető lenne működőképes társadalom állami erőszakgyakorlás nélkül.

      "Meg azt sem értem, miért gondolod összetartozónak a demokráciát és a kereszténységet"
      Régebben sokat vitatkoztam erről a Lacival (és nem csak én), de már feladtam, ez már nála rögeszmés szinten van.

      Törlés
    4. Én alapvetően azt gondolom, hogy az ideális világban, pontosabban egy ideális emberi társadalomban a politika sem független a vallástól. Ezt azonban gyorsan ki kell egészítenem néhány dologgal:
      - ez csakis egy olyan világban lenne hasznos, és jól működő, ahol az emberek számára Isten jelenléte, valósága természetes, azaz a nép maga is, szinte egytől egyig hívő
      - ebben a helyzetben a vallást nem kívülről kellene a népre kényszeríteni, hanem már ebben szocializálódna mindenki, tehát nem is lenne kérdés, hogy a vezetők is Isten ismeretében és akarata szerint tevékenykedjenek
      - ez tehát nem egy szekuláris társadalmi berendezkedés lenne, viszont senkinek nem lenne kifogása ellene

      Tehát ilyen körülmények között a hatalom teljesen más jellegű lenne, mint amit jelenleg a politikában megszoktunk. Jézus egy olyan társadalmi környezetbe született, ahol a politika abszolút földi elvek alapján szerveződött, ebben a helyzetben megértem, hogy nem is vette figyelembe. Ugyanakkor megértem az iszlámot is abban a tekintetben, hogy egy ideális kultúrában a hatalomnak is figyelembe kellene vennie isteni szempontokat.
      Azonban akkor, és csak akkor, hangsúlyozom, ha a népet a hitre nem erőszakkal köteleznék.

      Törlés
  2. "Meg azt sem értem, miért gondolod összetartozónak a demokráciát és a kereszténységet"
    Régebben sokat vitatkoztam erről a Lacival (és nem csak én), de már feladtam, ez már nála rögeszmés szinten van.

    Talán elmesélhetné László, 'speciel mit ért "demokrácia" alatt - csak hogy kiderüljön, értelmezése mennyire van köszönő viszonyban az általános vélekedéssel ... aminthogy már korábbi vallomásából kiviláglott, kereszténység értelmezése sem éppen a fő sodorvonal mentén húzódik ...

    VálaszTörlés
  3. Feladjuk ... mégis itt vagyunk ... egy blogon, mely a címében közéletet és logikát ígér.

    Aztán kapunk valamit, ami olyan, mint egy jól irányzott, mesterien kivitelezett pofon: a logika -még a szerző állítása szerint is- hiányzik belőle, viszont idegborzolóan provokatív, amint az egy jó pofonhoz illik : )

    A közélet az sajnos stimmel : ( ... az ilyen. ... logikátlan ... (rög)eszmék kaotikus szín- és hadszíntere...

    A világjobbítás? Miért, "rossz" a világ?! : )

    (... ha mindenki egyszerre lépne, leszakadna a híd!!! ... ég és föld között is ... : )

    Tehát itt vagyunk ... szelíden és jól nevelten ejnye-bejnyézve teljesítjük értelmiségi reflexünket: felemelni és továbbvinni, aki megbotlott.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A Laci érdekes színfolt a blogvilágban. Vannak nagyon jó meglátásai és vannak döbbenetes téveszméi. Néha meg egyszerűen csak tudálékoskodik. Néha viszont lényeges dolgokra hívja fel a figyelmet. Elgondolkodtató, szórakoztató, fárasztó... Mindenesetre szegényebb lenne a világ nélküle :)

      Törlés
    2. Egyébként én nem nem azért "szálltam be", hogy Lászlót megpróbáljam meggyőzni bármiről is. Ő egy másfajta gondolati világban mozog, és általában érdekel az, ki hogyan, miért jutott oda, ahol éppen van, és hogyan gondolkodik, hogyan érez a maga világában.

      Törlés
    3. Engem is érdekel, hogyan reagáltok, szerintem botrányosan, de a ti dolgotok, ez egyéni döntés.

      Törlés
  4. Nem kell eldurvulnia a játéknak ... pláne, ha nem is játék ... könnyedén tárgyalni egy témát, nem azt jelenti, hogy félvállról vesszük.

    Azt jelenti, hogy nem görcsölünk rá, mert a jó megoldások kompromisszum kereséssel születnek.

    A kompromisszum nem azt jelenti, hogy csak a másik fél enged... ezzel a mentalitással a verekedés kezdődik: amikor is a "másik fél visszaüt" : /

    VálaszTörlés