2015. november 21., szombat

Húsz liberális humanista téveszme 4. rész

Miért legyek én tisztességes? Kiterítenek úgyis!
Miért ne legyek tisztességes? Kiterítenek úgyis.
                                József Attila: Két hexameter

4. téveszme: a nyugati civilizációt egyben tartó erkölcs kereszténység nélkül is megtartó erkölcs marad
Ezzel szemben a valóság az, hogy a keresztény hitrendszer racionálisan működőképessé, míg a racionálist hangsúlyozó világlátás irracionálisan működésképtelenné teszi az erkölcsöt a társadalom számára. Ezt Kant, az államháztartási deficit és a közlegelők alapján láthatjuk be.

Immanuel Kant levezette, hogy aki a túlvilági jutalomért erkölcsös, az racionálisan cselekszik, aki pedig „csak úgy" erkölcsös, az irracionálisan viselkedik. Ez persze nem akadálya egy-egy kósza liberális humanista erkölcsösségének, de igenis akadálya a statisztikailag reprezentatív tömegek erkölcsösségének. Amennyiben úgy vélnénk, hogy a tömegek hosszú távon „csak úgy" erkölcsösek maradnak, akkor azt feltételeznénk, hogy hosszú távon irracionálisan viselkednek, miközben hasznosabb, könnyebb és egyszerűbb lenne racionálisan erkölcstelenné válniuk. Az emberiség eddigi gyakorlata szerint hosszú távon mindig az ésszerűség kerekedik felül. Vagyis a tömegek hosszú távon nem maradnak „csak úgy" erkölcsösek, ha az erkölcstelenné válás mint ésszerű opció elérhető számukra. Kant nagy felismerése, hogy a világnézet és az erkölcs ésszerűsége fordítottan arányos egymással, nem lehet egyszerre mindkettő a lehető legracionálisabb.

Hasonló dilemmában van az államháztartás: vagy fegyelmezetten kezeljük a deficitet, és alacsony a növekedés, vagy kissé elengedjük a deficitet, és magasabb lesz a növekedés. Nincs olyan stabil egyensúlyi állapot, amelyben sem a deficit, sem a növekedés szintje ne lenne kritizálható. Vagy az egyik irányba kötünk kompromisszumot, vagy a másik irányba. Ha a tökéletességet keressük, sosem fogjuk megtalálni. A világnézetünk és az erkölcsös magatartásunk kölcsönhatása dinamikus: vagy racionálisan pőrébbé tesszük a világnézetünket, és kevésbé racionális lesz számunkra az erkölcsös magatartás, vagy engedünk egy kicsit a világnézet racionalitása terén, ezáltal racionálisabbá válik az erkölcsös viselkedés. Ha a tökéletes egyensúlyt keressük, nem fogjuk megtalálni. Egyik alapvető emberi törekvésünk az ideális énkép megőrzése, ami elvi tökéletességet feltételez. Mivel nem tudjuk elérni az elvi tökéletességet, szakszóval folyamatos kognitív deficitben, neurotikus feszültségben élünk.

Vagyis élnénk, ha nem törekednénk egyben energiaminimumra is. Az energiaminimum praktikusan abban a formában valósulhat meg, hogy a világnézetünk legyen trendi, azt kell a legkevésbé indokolni. Így nem tűnik fel a benne rejlő esetleges racionális kihívás - csökkentjük a neurotikus feszültséget. Az erkölcsös magatartásunk pedig legyen átlagos, azt kell a legkevésbé magyarázni. Végül is, nem angyalból vagyunk, hanem emberből - ezzel szintén csökkentjük a neurotikus feszültséget. Az energiaminimum értelemszerűen nem ad tökéletes megoldást, de mint láttuk, tökéletes megoldás magasabb energiafelhasználással sem érhető el.

Néhány egyén számára nem különösebb gond, hogy miközben igyekszik egyre racionálisabbá tenni a világnézetét, egyre kevésbé indokoltan erkölcsös. Az energiaminimumra törekvés segít kezelni a kognitív disszonanciát. Viszont az egyéni trend tömegessé válva lezülleszti az erkölcsi színvonalat, csökkenti a jólétet, és hamarosan katasztrófához vezet.

József Attilát egy perc alatt helyre tehetjük: ha komolyan vesszük, hogy racionális döntést hozva arra jutott, a kiterítéssel vége mindennek, és nincs túlvilági jutalom, akkor racionális döntéssel csak arra juthat, hogy nem lesz tisztességes, így maximális hasznot szerez a kiterítésig. Vagy komolyan vesszük, hogy a tisztesség mellet döntött, hallgatólagosan elismerve, hogy irracionális, és a kiterítést nem tartja a dolgok tényleges végének. Filozófiai felülvizsgálatot követően így írhatnánk át a verset: Miért legyek én tisztességes? Kiterítenek úgyis! | Miért ne legyek tisztességes? Kiterítés után megérheti úgyis. Sajnos tönkrement a hexameter. A jó vers többnyire nem jó filozófia, és fordítva.

Második megközelítésben, mi lenne, ha az erkölcs fogalmát leszűkítenénk arra cselekvési területre, amely természetfeletti hit nélkül racionális, vagyis azokra az esetekre, amikor már a földön megéri erkölcsösnek lenni? Ezzel elvben világnézettől függetlenül racionálissá tehetnénk az erkölcsös magatartást, és nem kellene választanunk, hogy melyik szempont szerint legyünk racionálisabbak. Filozófiailag / ismeretelméletileg ez a tényleges helyzet, csak nem segít rajtunk eleget: Kant categoricus imperativus érvelései alapján belátható, hogy aki hazudik, az kellően hosszú távon és kellően széles értelemben gondolkodva saját magának rontja el a világot, igazat mondva pedig saját magának javítja azt, vagyis erkölcsösen viselkedni kanti időtávban és értelemben már a földön is racionális. Jót teszünk az emberiségnek, és áttételesen jó lesz az nekünk - mondja Kant. Csakhogy döntő többségünk nem az emberiségnek jót téve szeretne áttételesen jól járni, hanem fordítva gondolkodik: szeretné besöpörni az egyéni hasznot, remélve, hogy az áttételesen majd jó lesz az emberiségnek - vagy ha nem, akkor így jártak, c'est la vie! A gyakorlatban mintha nem tudnánk azonosulni a kanti fesztávú érvelésekkel.

Ám ha alkalmasak lennénk rá, az erkölcsösség racionális megalapozása akkor sem működne, mégpedig a közlegelők racionálisan elkerülhetetlen tragédiája miatt. Érdemes figyelmesen végigolvasni és végiggondolni az eset leírását. Az erkölcsös viselkedés közérdekből szükséges, miközben nem következik könnyen belátható módon az egyének racionális érdekeiből, sőt az egyéni érdekekből racionálisan épp a közérdek tragédiája következik. Egyetlen társadalom sem maradhat fenn a közlegelői nélkül. A közérdeknek csak érzelmi elkötelezettségből lehet megfelelni. Az érzelmi elköteleződés egyének feletti szempontot igényel, ami elvben lehetne a filozófia is. Ám gyakorlati tapasztalat szerint a filozófia nem vált ki érzelmi elköteleződést, míg a vallásos hit igen. Minden vallásos hit alkalmas egy közösség bizonyos fokú összetartására, de az elvárásaink szerinti toleráns nyugati jóléti demokrácia egyben tartására csak az a vallás alkalmas, amelynek bázisán kialakult. A kereszténység erkölcsi nézetben: a közlegelőink működéséhez szükséges érzelmi plusz.

Ha belegondolunk, a gyermekvállalási hajlandóság is a közlegelő logikai sémáját követi: hiába vannak kanti érveink, az egyénnek lehetetlen elmagyarázni, hogy miért lenne jó neki, ha 2,1 gyermeket vállalna. Az egyéni gyermekvállalás hiányából pedig nyilvánvaló társadalmi probléma adódik, amellyel az egyén felett álló viszonyítási pont - a keresztény erkölcs érzelmi elfogadása - nélkül nem tudunk mit kezdeni.

Többek között ezért van szükség Jézus, a judaista Messiás tanítására a nyugati civilizáció fennmaradásához. Ezért nélkülözhetetlen a toleráns szabadelvű jóléti demokrácia világméretű elterjesztéséhez a kereszténység.

15 megjegyzés:

  1. "Ezért nélkülözhetetlen a toleráns szabadelvű jóléti demokrácia világméretű elterjesztéséhez a kereszténység"

    Igen, bizony jó lenne, ha a demokrácia mellé keresztyénség társulna. Ám sajnos nem vagy a keresztyénség terjesztője. Ahhoz keresztyénnek kellene lenned. Eláraszthatsz öt ilyen blogot is híg verbális béltartalommal a "kaparj kurta, te is keresztyén leszel" címke alatt, de minimális józan ésszel bárki megorrontja, hogy "olyan furi ez a pacák, ahogy tolja itt nagy komolyan ezt a... mi is ez? ..."meritokrata" izét meg a középjó autóját, meg a hedonizmusát, meg a maszlagot ...mi? maszlovot? ja, bocs ...meg valami keresztyén zagyválást. De hát tök jól elvagyok, mit akar ez itt ezzel?" Térj inkább meg, László. Megkaptad hozzá a kapaszkodókat. Hagyd abba a tévelygést. Fogadd el az Örömhírt,alázd meg magad, és tanulj meg ráérezni keresztyéni hálaadásra és hálából adásra mindazért, amit kaptál. Azt terjeszd. Meglesz érte a jutalmad. Amit most művelsz, azért is meglesz, de én azt nem szeretném magamnak.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. György, mikor utoljára beszéltünk, még neked is volt középjó autód, és az anyagi javakat sem vetetted meg. Nem vagy te képmutató?

      Törlés
    2. László. Nem a középjó autó a lényeg (én csak ismétlem, amit írtál), még mindig nem érted?, hanem a viszony a javaidhoz, ami vagy hálaadás alapú, vagy "jár nekem" alapú. A nyugati jólét "jár nekem" alapú, sosem volt más. Jézus megmutatta a hálaadás alapú jólétteremtés útját, hiszen addig is a "jár nekem" alapú jóléti szemlélet uralkodott, és olyanok is voltak az emberek közötti viszonyok (és maradtak azóta is). Ez az út Itt van 2000 éve, Isten fékként és ellensúlyként hozta ezt el, önfeláldozással mutatta meg, mit jelent. A Nyugatnak lett volna lehetősége ezt megvalósítani és kiteljesíteni. Nem élt vele, elherdálta, és te ezt a szekeret tolod. Most Isten megvonja a lehetőséget (már a britek is bombáznak, nő a nyomás a "jár nekem" alapú jólétre és híveikre). Akik megértették a hálaalapú viszonyt a jóléthez és a jólétteremtéshez, mert az Örömhírt is befogadták (mert enélkül nem valósítható meg), és ehhez rendezték hozzá az életüket, üdvözülnek, mert a szívükben megvalósították Isten országát. Még van időd, hogy ráérezz, miről szól ez. Már mindent tudsz ehhez, László. Mindent tudsz. Most már érezned is kellene.

      Törlés
    3. Ez a levelezés, ami nem mindig hízelgő hangú a részemről, is egy lehetőség számodra, talán az utolsók egyike, hogy jól dönts és jó helyre tedd a szíved, László. Még megteheted. Hálaadás vs "jár nekem", jézusi vs maslowi szükséglethierarchia és hozzárendezett attitűd, gondolkodás, döntések. Középút nincs, csak a választásod szerinti örök fény vagy örök sötétség.

      Törlés
    4. „Nem a középjó autó a lényeg (én csak ismétlem, amit írtál), még mindig nem érted?, hanem a viszony a javaidhoz, ami vagy hálaadás alapú, vagy "jár nekem" alapú."

      - György, gnóti szeautón.

      Törlés
    5. Úgy, hogy értsem, László, ha kérhetlek.

      Törlés
    6. György, kollégák vagyunk, én téged anyagiasabbnak és költekezőbbnek ismerlek magamnál. Nyomod itt a kenetteljes képmutató dumát, és nem nézel szembe a valódi önmagaddal. Maslow bácsi tudott valamit az emberről úgy általában, amit te kitartóan próbálsz tagadni. Ha kevésbé fantáziálnád magad angyalnak, akkor reálisabb ember lehetnél, és tán még a posztjaim szövegére is oda tudnál figyelni ahelyett, hogy elakadt lemez üzemmódban ismételgeted az álszent mantrádat.

      Bizakodj, a posztjaim a te jólétedet is szolgálják, tanulmányozd őket figyelmesen.

      Törlés
    7. Mi alapján ismersz anyagiasabbnak és költekezőbbnek, László? Csak nem a zsebemben szeretnél turkálni? Ha nem tetszik a reakcióm az ország-világ elé tárt jólét-koncepciódra és a mögöttes ideológiádra, talán ne verd nagy dobra. Vagy talán azért írogatsz, hogy ne reagáljanak rá az olvasóid? Csodálkoznék.

      Velem szemben te valóban nem vagy kenetteljes. Idézek tőled (Sytka honlapjáról), úgy másfél éve írtad (sok egyéb hasonló mellett):

      "Miért kellene, hogy a keresztény egyház a szegények egyháza legyen? Az Evangélium jómódúvá tette és teszi az emberiséget, a többi vallás és a világi értékrend tartja szegény állapotban az áldozatait. Legyenek ezek az irányzatok a szegényeké, vagyis ne rúgják el maguktól a tevékenységük termékeit, ahogy bizonyos körökben az elhalálozott macskát szokták áthajítani a kerítésen, a szomszédhoz. A keresztény egyház legyen a jómódú, toleráns demokratáké, amely minden jó szándékú ember előtt nyitva áll - aki a Jézustól kapott tényleges tanítást követi, nem lesz szegény." http://megmondoka.blogspot.hu/2014/02/ferenc-az-elso.html#comment-form

      "Fontold meg ezt. Egy ember így könyörög Istenhez: Uram, segíts elviselnem azt, hogy nincs halam. Válasz: kétezer éve megtanítottalak hálót készíteni és halászni, alkalmazd a tanítást, és fogj magadnak halat."
      http://megmondoka.blogspot.hu/2014/05/cipo-es-tej-ko-es-szennyviz.html#comment-form

      Én csak tükröt tartok, László. Nem vagyok álszent, és te sem vagy álszent. Épp az a baj, hogy őszinte vagy, és komolyan gondolod. De attól, hogy komolyan gondolod, nem vagy keresztyén. Sorry. Pedig tőlem simán lehetnél.

      Törlés
    8. György, fenntartom, hogy a kereszténység lényege a földi és túlvilági jólét EGYÜTT. A jó és szerető Isten nem azért teremtett, hogy kiszúrjon veled a földön. A földi élet nincs kijátszva az örök élet ellen, ez nem egy vagy-vagy játszma, hanem egy és-és lehetőség. A Jézus tanítását követni igyekvő ember élete már a földön is boldog lesz. Te hihetsz másban, a te dolgod. Viszont ne akard belőlem kiűzni a saját ördögödet, lásd be, hogy ez nem jó ötlet.

      Az én mércém szerint nyugodtan lehetsz átlagosan anyagias, rendben vagy ebben a formában, a Messiás létező embereknek adta a tanítását. Nem követeli meg tőled, hogy angyalnak füllentsd magad.

      Állíthatsz szigorúbb mércét is, ha annak meg tudsz felelni, de nem biztos, hogy az hasznos mérce lesz, ha nem a létező emberekre van szabva. Ám olyan mércét ne állíts nekem, amit te magad sem teljesítesz, ez a rosszindulatú képmutatás klasszikus definíciója.

      Ismerlek, György, sok évig dolgoztunk rendszeresen együtt. Tudom, hogy a saját mércédnek elsősorban te magad nem felelsz meg. Aki közelebbről ismer téged, megerősítheti, hogy nem vagy kifejezetten szent és ájtatos alkat, miért próbálsz másnak látszani, mint hübriszes hús-vér embernek, aki vagy? Mire jó magasra tenned a lécet, aztán meg folyton leverni?

      Az ajánlatom a következő: ha folytatod a mantrádat, válaszként egyszerűen belinkelem ezt a kommentváltást. Így mindketten hatékonyan valósíthatjuk meg az elakadt lemez típusú kommunikációt.

      Törlés
  2. László, blogozol, én pedig azt reagálom az írásaidra, amit olvasol. Szabadkoznom kellene talán a beidézett mondataidért? Ha más képet mutatsz, mást tükrözök vissza, megígérem.

    VálaszTörlés
  3. "hübriszes hús-vér ember, aki vagy" "Mire jó magasra tenned a lécet, aztán meg folyton leverni?"

    László, ez így igaz, ahogy mondod. Van bennem hübrisz, és a léceket is le szoktam verni. De azért a hála mércéjét nem szoktam leverni. Neked ez ennyire magas mérce lenne, és inkább megelégszel maszlovval, mert olyan "hús-vér" ember vagy, hogy a közelébe sem érsz a hálaadásnak és a hálából adásnak, ezért meg sem próbálod? Ha pedig megpróbálod, miért hallgatsz róla, miért kerülöd? Mert TE benned nincs ilyen? Akiben meg van, az angyalnak színleli magát, ha egyenesen nem egy lúzer az illető? Pedig maszlov sem hagyta ki, még ha a legvégére tette is a sornak. Miért irreleváns számodra a hála, László? Ez a veleje az egész vitánknak. Ha kínos, hagyd abba a blogozást.

    VálaszTörlés
  4. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

      Törlés
    2. Részemről ez a hálaadás:

      „A jó és szerető Isten nem azért teremtett, hogy kiszúrjon veled a földön. A földi élet nincs kijátszva az örök élet ellen, ez nem egy vagy-vagy játszma, hanem egy és-és lehetőség. A Jézus tanítását követni igyekvő ember élete már a földön is boldog lesz."

      Szerinted mi ez, ha nem hálaadás?

      Törlés
    3. Nevezzük annak? Akkor legyen, László. :-)

      Törlés