2015. szeptember 30., szerda

A befogadási dilemma

Minden szeretetcselekedet célja, hogy jobbá tegye a világot. A világot rosszabbá tevő szeretetcselekedet nem valódi szeretet. Kant remek fejtegetéseket írt a témáról egyetemes erkölcsi szabályokat keresve. Levezette például, hogy a hazugság aláássa az emberi bizalmat, ami csökkenti az emberiség jólétét, ezért kell mindig, minden körülmények között igazat mondani. Immanuel kissé vonalas, szögletes ember volt, nem tűnt fel neki, hogy a rosszkor, rossz helyen, rosszul kimondott „igazság" akár ronthatja is a világ állapotát azzal, hogy felesleges konfliktusokhoz vezet. Kant alapvető megközelítése azonban érvényes: minden tettünk következményeit mérlegelnünk kell, mielőtt cselekednénk.

Fokozottan érvényes ez a mai menekülthelyzetre. Amikor az egyiptomi (kopt) és szír keresztények Kr.u. 630 táján szövetkeztek Mohamed követőivel Róma és Bizánc ellen, aligha gondolták, hogy 1400 évvel később már nem ők lesznek a többség. Rémálmaikban sem sejtették, hogy elnyomott, sanyargatott kisebbségként tengődnek majd a saját hazájukban, rettegve az életükért.

A történelmi tényekhez tartozik, hogy hamarosan rájöttek ők az iszlámban rejlő veszélyre, a koptok a következő évszázadokban többször is lázadtak a muszlim uralom ellen, de sikertelenül. Akkor már késő volt, szövetkezés előtt kellett volna gondolkodni. A más kultúrájú embertömegek befogadása kockázatos lépés, a befogadó kultúra megszűnésével, pusztulásával fenyeget.

Ma még kevés európai látja úgy, hogy az iszlám valami teljesen más, teljesen kultúridegen dolog. Pedig érdemes megfontolni, hogy a muszlimok egészen eltérő értékrend szerint élnek: „másként" (elképesztő kőkori stílusban) gondolkodnak a nők és gyermekek helyzetéről, a vallás helyéről a közéletben, a jogról (ideértve az emberi jogokat is), az igazságosságról és az optimális társadalmi rendről. Milyen esélyegyenlőségi beszélgetést lehet folytatni egy olyan muszlim férfival, aki szerint a nő nem férfi, azaz nem ember, és erről nem nyit vitát? Miféle demokráciát lehet építeni olyanokkal, akik önként és dalolva kalifátust akarnak? Az iszlám az európai fasizmushoz/nácizmushoz áll a legközelebb, nem tűr másként gondolkodást, ellenzékiséget, műveltséget, filozófiát, kulturális örökséget, illetve semmiféle szabadelvű gondolatot. A sors iróniája, hogy ezt a szélsőséget épp az európai szabadelvűek hívják be szeretettel, a többség óvatossága, sőt tiltakozása ellenére. Mintha a Szabad Demokraták tolnák Hitler szekerét.

Amikor európaiként azt mondjuk, hogy minden ember egyforma, valójában arra gondolunk, hogy eddigi tapasztalataink szerint a legtöbb európai rendelkezik egyfajta humanista polgári tisztességgel. Akkor is, ha nem jár vasárnaponként misére, mint a nagyszülei és többé-kevésbé a szülei. Az európai társadalmak a közéleti kereszténységtől eltávolodva is megőrizték a keresztény erkölcsi alapokat. A muszlimok nagyszülei azonban nem jártak vasárnap misére, még húsvéti és karácsonyi misére sem, így a muszlimok sosem rendelkeztek európai polgári tisztességfelfogással, teljesen különböznek e tekintetben. Az iszlámban napi öt kötelező ima van, péntek a szent nap, és nincs sem karácsony, sem húsvét, sem tíz parancsolat, sem szeretetparancs. Mohamed fő parancsa, hogy mindenki legyen muszlim, vagy jaj neki. A következő években ezt fogjuk döbbenten tudatosítani, konfliktusok sora várható.

Vajon ez rosszkor, rossz helyen, rosszul kimondott igazság, amely felesleges konfliktusokhoz vezet? Vagy az előrelátó gondolkodást és a konfliktusok megelőzését segíti?
Témába vágó sorozatom itt olvasható:
http://kozlogika.blogspot.com/2015/06/ismerd-meg-az-iszlamot.html
http://kozlogika.blogspot.com/2015/06/ismerd-meg-az-iszlamot-2-resz.html
http://kozlogika.blogspot.com/2015/06/ismerd-meg-az-iszlamot-3-resz.html
http://kozlogika.blogspot.com/2015/06/ismerd-meg-az-iszlamot-4-resz.html
http://kozlogika.blogspot.com/2015/06/ismerd-meg-az-iszlamot-5-resz.html
http://kozlogika.blogspot.com/2015/06/ismerd-meg-az-iszlamot-6-resz.html
http://kozlogika.blogspot.com/2015/06/ismerd-meg-az-iszlamot-7-resz.html
http://kozlogika.blogspot.com/2015/07/ismerd-meg-az-iszlamot-8-resz.html
http://kozlogika.blogspot.com/2015/07/ismerd-meg-az-iszlamot-9-resz.html
http://kozlogika.blogspot.com/2015/07/ismerd-meg-az-iszlamot-10-resz.html
http://kozlogika.blogspot.com/2015/07/ismerd-meg-az-iszlamot-11-resz.html
http://kozlogika.blogspot.com/2015/07/ismerd-meg-az-iszlamot-12-resz.html

2 megjegyzés:

  1. Alapvetően egyetértek, de árnyaltabban látom a dolgokat. Egyértelmű, hogy az iszlám nem kompatibilis a jelenlegi európai kultúrával. A bejövő és különösen a már régebb óta itt élő muszlim bevándorlók kultúrája viszont nem azonosítható teljes mértékben az iszlámmal. A kultúrák részleges keveredése, a félig-meddig végbement integráció, az második-harmadik generáció identitásválsága, anyagi lecsúszása erős kulturális torzulásokat okoznak. Arról meg ne is beszéljünk, hogy az jelenlegi európai kultúra mennyire nem azonos a kereszténységgel. Semmiképp sem lehet tehát egy iszlám-kereszténység konfliktusra leegyszerűsíteni a dolgot.
    Én is úgy látom, hogy jelenleg a probléma egyetlen helyes megközelítése, hogy "mindenki maradjon a hazájában, ott próbálja rendbe tenni a dolgokat, és ebben próbáljunk meg neki segíteni". Az első lépés az őszinteség lenne. Csak ehhez hiányzik a politikai akarat. Soha nem volt még ilyen nyilvánvaló, hogy Európa "demokratikus" vezetése nem a választók akaratát képviseli.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi az észrevételt, vettem. A helyzet az, hogy Európa nem überkeresztény, nem purista keresztény, de így-úgy, pongyola értelemben azért inkább keresztény erkölcsi alapokon áll, mint nem, legalábbis Isztambulból nézve a „keresztény" egy érvényes megkülönböztető jelző. Még a posztkeresztény sem jó, hiszen nem vagyunk túl a kereszténységen, csak kb. 1,5 lépéssel elléptünk tőle, hogy jobban rálássunk az Élet egészére, az ügyeink komplexitására. Ez az, amit az iszlám világ sosem tett meg, és nem is akar megtenni, én a különböző kiindulási pontokon túl ebben látom a fő különbséget.

      Nemrég hallottam egy brit vitát, miszerint Cameron miniszterelnök az Iszlám Államot nem akarja államnak hívni, hanem legyen ISIL, DAESH, stb. - mondja. A vitában azonban felhívták a figyelmét arra, hogy az ISIL és a DAESH is ugyanazt jelenti, csak más nyelveken, szóval akkor mire az erőlködés...

      Hasonló a helyzet azzal, amit „jelenlegi európai kultúrának" nevezel, én meg keresztény alapra felépített liberális, toleráns demokráciának. Ez a két fogalom ugyanazt takarja, és ahogy igazad van, hogy Európa kereszténysége vitatható, pont annyira és ugyanazért vitatható a „jelenlegi európai kultúra" léte. Amennyire nincs itt kereszténység, ugyanannyira nincs itt jelenlegi néven nevezhető kultúra sem. Ez a keresztény talajon szárba szökkent sokszínűségből következik: ahol tényleges sokszínűség van, ott egyetlen kifejezés nem fedi le a helyzetet. Az azonban statisztikailag igazolt, hogy a nyugat-európai jóléti államok lakóinak többsége keresztény identitásúnak vallja magát. https://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_in_Europe

      Értelmesen állítható, hogy a nyugaton élő muszlimok már nem azonosak a keleten élőkkel, de szerintem nem vezet messzire. A nyugaton élő marxisták sem azonosak már a keleten élőkkel - milyen nagy meglátásokra indít ez? Az argentin nácik sem a régiek már - na és, ha naponta ötször imádkoznak Hitlerhez?

      Az, hogy Európa kultúrája nem kompatibilis Észak-Afrika vagy a Közel-Kelet kultúrájával, az elsőre butaságnak tűnik, és másodikra is, hiszen a kompatibilitás aligha földrajzi kérdés. A vasárnapi szünnap nem kompatibilis a péntekivel, ez már naptárkérdés. Az egynejűség nem kompatibilis a többnejűséggel, ez társadalmi kérdés. A nők lefátyolozása nem kompatibilis a nők önmutogatásával, ez erkölcsrendészeti kérdés. A nő elzárása nem kompatibilis a nő önkiteljesedésével, ez esélyegyenlőségi kérdés. A becsületgyilkosság nem kompatibilis az emberi jogok nyugati felfogásával, ez jogrendi kérdés. Az pedig, hogy a „szeresd embertársadat, mint önmagadat" kultúrája nem kompatibilis az „átkozottak a hitetlenek, sorsuk fájdalom és szenvedés" kultúrájával, az logikus és magától értetődő.

      Törlés